به  نام خدا

مدرسه در عصر ما نهاد  فرهنگ آفرين و رفتار سازي است كه با تعليم و تربيت  نوجوانان  جامعه را به سوي قله هاي رفيع تكامل  سوق  مي دهد . تعليم و تربيت و فرهنگ زير بناي روابط اجتماعي و سرچشمه ي توسعه ي اقتصادي است و مدرسه مكاني است كه در آن براي تحقق اهداف تعليم و تربيت و اصلاح و اعتلاي شخصيت فرزندان ملت اهتمام مي شود . از اين رو مدرسه نهادي مقدس و همسنگ خانه و مسجد به شمار مي آيد . مدرسه داري كاري سهل و ممتنع است . " گانت " تعليم و تربيت را هنري دشوار و معادل هنر مملكت داري دانسته است . ممكن است مدرسه اي با يك مدير و چند دبير و بدون برنامه ي آموزشي و تربيتي كار آمد اداره شود ولي  چنين مدرسه اي بازده چنداني ندارد و استعدادهاي دانش آموزان در آن شناسايي و شكوفا نمي گردد. مدرسه ي پويا مدرسه اي است كه داراي اهداف روشها و برنامه هاي تربيتي و علمي موفق و تكامل آفريني است كه اسباب شناخت وپرورش استعدادهاي دانش آموزان را فراهم مي آورد و موانع رشد را از سر راه آنان بر مي دارد

  در مدرسه ي پويا مدير دبيران و مربيان از اصول تعليم و تربيت اسلامي جايگاه انسان در آفرينش و هدف خلقت آگاهي دارند در اين مدرسه پدران و مادران دانش آموزان با اهداف و روشهاي تربيتي مدرسه مأنوس و آشنا هستند و براي رشد فرزندان خويش با معلمان مشاركت فكري و عملي دارند  به بيان ديگر خانه پشتوانه ي محكم مدرسه محسوب مي شود . دبيران نيز خود را مستغني از كمك اولياء  نمي بينند و به آراء و پيشنهاد هاي تربيتي آنان با ديده ي احترام و بهره وري مي نگرند . كارگزاران مدرسه ي پويا جامعه را مي شناسند و براي شناخت بيشتر نيازها و ضرورت هاي آن كوشش مي كنند و با مطالعه ي علوم تربيتي و استفاده از افكار و تجربيات علماي تعليم و تربيت براي اصلاح روش ها و رفع معضلات برنامه ريزي مي كنند .

در اين مدرسه نگاه معلمان به دانش آموزان بسيط نيست . آنان كودكان و نوجوانان را انسان هاييي با كرامت مستعد و رشد پذير  مي بينند و با محبت و بردباري به آنان كمك مي كنند تا مراحل رشد را با موفقيت پشت سر بگذارند . نه تنها آنان را تحقير نمي كنند بلكه از وجود سرشار از توانمندي آنها براي اداره ي امور مدرسه استفاده مي كنند و زمام امور جاري را به تدريج به دستشان مي سپارند .در مدرسه پويا برنامه هاي آموزشي يكنواخت و كليشه اي نيست و هر چند برنامه ي رسمي آموزش و پرورش را به نحو مطلوب اجرا مي كنند اما به تنوع و نوآوري در برنامه ها توجه دارند و راه را براي پرورش قوه ي خلاقيت دانش آموزان هموار مي سازند .در اين مدرسه به توسعه ي اندوخته ها و محفوظات دانش آموزان بسنده نمي كنند و به رشد عقلي  رشد جسماني رشد عاطفي  رشد اجتماعي و رشد معنوي و مذهبي آينده سازان مي پردازند و انسان را با كار آيي و توانايي هاي گوناگون بار مي آورند  در اين مدرسه فرهنگ راهنمايي و مشاوره و داد وستد فكري رواج دارد همه با هم كار مي كنند و آفت تك روي در سازمان آن مشهود نيست و فعاليت ها صبغه ي عقلاني دارد . در مدرسه ي مطلوب معلمان با خستگي وارد كلاس درس نمي شوند و با رعايت اصول روان شناسي مراقب بهداشت رواني شاگردان خود هستند و در تعيين تكاليف درسي و فعاليت هاي آموزشي به توانايي و آمادگي آنان عنايت دارند . نمره 20 آرمان دانش آموز نيست در اين مدرسه بچه ها از كابوس امتحان نمي ترسند با اعتماد به نفس در كلاس درس حاضر

مي شوند و در س ها را با پشتوانه اي از تحقق و آزمايش ياد مي گيرند و در كتابخانه و كارگاه ها با اصول پژوهش و فر هنگ كار آشنا مي شوند . در طول سال تحصيلي فرصت هايي را به دست مي آورند تا زا اين مدرسه به مدرسه ي بزرگتر يعني جامعه راه يابند و از جلوه هاي تمدن انساني صنعت كشاورزي و خدمات اجتماعي مطلع گردند .

در مدرسه ي پويا رابطه ي انسان با خود خانواده جامعه كشور خدا و همنوعان با روش هاي دلپذير مورد بررسي قرار مي گيرد و به دانش آموزان فن برقراري اين روابط سرنوشت ساز آموزش داده مي شود . دانش آموختگان اين مدرسه از كفايت و توانايي لازم براي تنظيم اين روابط سالم

بر خوردارند و براي اداي حقوق ديگران خود را متعهد مي يابند و مصالح اسلام و كشور را بر منافع خود ترجيح مي دهند آنان اين روش ها را از معلمان پاك طينت و درست كردار خود مي آموزند .

مدير مدرسه ي پويا انساني خود آگاه . متكي بر مباني اعتقادي راسخ و متقني است كه از متن وحي برخاسته است و همت خود را صرف رشد دانش آموزان و تقويت بر نامه هاي مدرسه مي نمايد

آيا چنين مدرسه اي مي تواند در  عالم واقع تحقق پيدا كند ؟

بايد گفت در پرتوي تعاليم اسلامي و مشاركت مردم و دولت مدارس كشور به رغم تنگناهاي موجود در مسير تكامل و پويايي قرار گرفته اند و تعدادي از مدارس در چارچوب يك رقابت سالم جلوه هاي درخشاني از تعليم و تربيت را عرضه مي دارند و ديگر مدارس را هم به ابداع روش هاي مطلوب فرا مي خوانند .تحولات دروني آموزش و پرورش نشان مي دهد كه جامعه استعداد و صلاحيت كافي دارد تا روش هاي سنتي را باز سازي و اصلاح نمايد و در جهت تدوين شيوه ي جديد مدرسه داري قدم هاي اميد بخشي بردارد مهم اين است كه خانه و مدرسه و جامعه بايد براي غناي آموزش و پرورش سرمايه گذاري كنند و مدرسه را نقطه ي آغاز تحولات اجتماعي به حساب آورند وجود اين نگرش ضامن اعتلاي فرداي ايران زمين است . اكنون بسياري از مدارس خوب كشور از بركت اين تصميمات در خط تحول و پويايي قرار گرفته اتد مديريت و امكانات وزارت آموزش و پرورش پشتوانه ي انجام اين تحولات سازنده در سايه مشاركت فعال مردم و بهره وري از همه ي منابع ملي براي گسترش و تعميق تعليم و تربيت است .

                به اميدآن روز كه همه ما گام هاي مثبت و محكمي درجهت تحقق اين مهم  برداريم . انشاءالله

Top